onsdag 5 oktober 2011

Reparation av LG R405

Ytterligare en maskin inköptes från den lokala pantbanken. LG R405 heter modellen. Har skruvat i dessa maskiner tidigare och har bara goda erfarenheter. Robust, rejäl och genomtänkt konstruktion. Just denna dator hade en tangent trillat bort på, annars skulle det inte vara några defekter.

Upptäckte dock på cirkus 1.5 sekund att det glappade friskt i el-anslutningen till moderkortet. Trist, men det är väl sånt man får räkna med... I vilket fall, tangentbordet lagades per omgående. Hade en likadan "plockmaskin" liggande som fått offra både det ena och det andra. Nu plockades en liten "sax-lyft", ni vet det där som sitter under tangent-toppen och håller den på plats. Men att sätta fast denna pyttepryl (är dessutom tvådelad) med millimeterprecission kan få vem som helst att bli... ehh.. irriterad. Vet inte om jag lider av nån parkinson-light, men jag tycker jag darrar som ett asplöv. Några haranger senare (ej lämpliga att återge i text) satt tangenten i vart fall på plats! Seger!

Så var det då glappet... LG tillhör i detta fall en kategori laptop-tillverkare som bör prisas för sin konstruktion. Ström-kontakten i datoränden siter INTE lödd på moderkortet, utan är en lös komponent med mjuka sladdar till en anslutning på moderkortet. En sladd-snubbling (ofrånkomlig i barnfamiljer) riskerar alltså inte att man knäcker sönder halva moderkortet och tvingas förtidspensionera sin maskin. Klistrar in en bild så ni förstår vad jag menar.


Nu var det väl "bara" mittpinnen i kontakten som satt lös och glappade, men dessvärre inget som man enkelt lagar. Ni som pular med laptop-reparationer vet att tillgång på prylar och priser kanske inte är helt optimal här hemma i Svedala. Ebay däremot... :-) Jisses vad prylar... Kontakt med sladd - som bilden visar ovan - skulle gå lös på en hundralapp. Hittade dock kontakten lös, utan sladdar, hos en annan säljare. Sladdarna har jag ju redan, och löda - nja det tycker jag nog att jag behärskar.. :-) Några klick senare var köpet gjort och PayPal-betalningen genomförd.. Slutnotan drog iväg till hiskeliga... Håll i er nu... 13 kronor - inklusive frakt från Kina.. Återkommer med rapport om arbetet när/om grejjerna trillar in i brevlådan.

Happy Hackin'

4 kommentarer:

  1. Hej
    Jag har samma problemmed min dator undra vilken sida du hittade nätkontakten på
    MVh Mats

    SvaraRadera
  2. Tjenixen,
    Köpte av denna säljare på ebay;
    http://www.ebay.com/itm/260735695292?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
    Happy Hacking!

    SvaraRadera
  3. tjenare jag har samma problem , behöver en ny pinne vart kan mann skaffa det ,bebis_sladd@hotmail.com

    SvaraRadera
  4. Jag tolkar det som att mitt-pinnen i datorn lossnat. Går inte att byta bara "pinnen", du byter den sockerbits-stora kontakten i datorn. Skaffa ett paypal-konto och börja handla på ebay. Har köpt 3-4 stycken från denna;
    http://www.ebay.com/itm/DC-Power-Jack-LG-LE50-P1-J2A8A-R405-V1-S240K-LGW6-/260735695292?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cb50ef9bc

    SvaraRadera