torsdag 27 oktober 2011

Hackad BIOS till Thinkpad T43

Sprang på en av IBM's arbetshästar häromdan, en T43p. Hårddisken (av IDE-typ) i denna hade krachat och ersatts av en annan. T43-serien (samt vissa andra modeller - X41, R52 vet jag säkert) har IBM försett med hårddiskar med en egen firmware. Lär tydligen hänga ihop med att IBM implementerade en funktion - APS - Active Protection System - som ställde krav på diskarna vilket merparten av "vanliga" diskar inte klarade. Man ville alltså ha egna, certifierade diskar, i dessa maskiner och stoppar man i en hårddisk med fel firmware kommer laptopen att pipa ilsket vid uppstart och displaya "Error 2010".

Det var således på detta vis som maskinen jag hade framför mig startade, och min självklara ambition var att detta måste väl kunna fixas.. :-) Alternativ som står till buds;
a) Köpa en hårddisk från IBM med rätt firmware.
b) Flasha om firmware i en kompatibel hårddisk.
c) Få T43'an att strunta i kontrollen av hårddiskens firmware.

I rask takt ströks alternativ a) som för dyrt (jag är ju smålänning), alternativ b) pga att jag inte hade någon hårddisk liggande som gick att flasha. Således kvarstod alternativ c).

Visste sedan tidigare att någon påhittig individ stött på samma problem och skapat några hackade varianter av BIOS för bla T43'an. Efter lite letande hittade jag var jag sökte på;
http://www.thinkwiki.org/wiki/Problem_with_non-ThinkPad_hard_disks
Gott om läsning för den nyfikne.. Jag plockade hem rätt version till min maskin och flashade om BIOS. Körde med WinPhlash innifrån Windows, tog ett par minuter, och vid efterföljande boot var maskinen behagligt tyst...

Mr Lödkolv v/s Thinkpad; 1 - 0

En liten bonus - denna BIOS innehåller också en slic2.1-tabell som gör det hyfsat enkelt för den som vill installera en OEM-version av Win7.. :-)

Som kuriosa; Medan jag letade ovanstående info hittade jag ett kul hw-hack... Chipsettet i T43'an inkluderar egentligen support för SATA-diskar. Av någon anledning ville IBM behålla de äldre IDE-diskarna och kompletterade därför T43'an med ett sata-till-ide-chip. Den finurlige kan med relativt små medel modefiera moderkortet, koppla förbi sata-till-ide-chippet och ansluta en SATA-disk i T43'an... Text och bilder hittar man här;
http://mikejmoffitt.com/sata/

Happy Hack'in

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar