onsdag 5 oktober 2011

Acer Travelmate 243LC BIOS Unlock

Köpte loss en begagnad Acer-laptop från min lokala pantbank häromdan. Är ju lite som att köpa grisen i säcken, för man vet ju aldrig vad maskinen varit med om tidigare. Den var i vart fall "startprovad" enligt beskrivningen - vad nu det kan tänkas innebära.
Men visst, den startade glatt. Bootade upp med tidigare ägares windows installation, inklusive personliga dokument, bilder etc... Efter en kortare test tyckte jag det var läge att installera om maskinen med en ren XP, licens fanns ju på COA-stickern på undersidan. Startar om för att ändra boot-ordningen i BIOS. Ehhh... Password... Nä, det var ju inget som medföljde i köpet nä...

Jaja... Låsta BIOS-setuper har inte hindrat Mr Lödkolv tidigare i livet. Finns enklare och svårare sätt att få fatt eller låsa upp. Denna maskin var aningen till åren kommen, och erfarenheten säger att detta faller under kategorin enklare arbeten... Erfarenheten säger också att jag väldigt sällan är först med att upptäcka ett problem och efter en snabbkoll hos oraklet google visade att så naturligtvis inte var fallet. En tjeckisk sida hade vänligheten att beskriva - dock på tjeckiska - hur man gick till väga. Jag kör en kortfattad resume på svenska.
- pilla bort gångjärns-skydden, och därunder lossa skruvarna som håller panelen mellan LCD & tangentbord.
- med milt våld plockar man bort panelen, utan att lossa några sladdar.
- lyft undan tangentbordet, även detta utan att lossa något
- flippa over switchen längt till vänster, och vipps frågas det inte efter lösenord längre.
Jag vet inte exakt när Acer slutade med denna enkla metod att nollställa BIOS-lösenord. Jag har tidigare gjort på samma sätt med en 1360, och ett forum jag kikade i skrev att det funkar på maskiner i 3000-serien..

Med laptopen fortfarande isärplockad är det inte fel att plocka bort heatsinken, göra rent fläkten och lägga på lite ny kylpasta. Satt en damråtta i min maskin, stor som en pälsmössa.

Happy Hackin'

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar