lördag 15 oktober 2011

Acer Aspire 5610 - Broadcom LAN 440x

Fick lite tid över, så jag satte mig med en Acer Aspire 5610z ikväll. Var ännu ett Tradera-köp där säljaren förskönat sitt objekt utan att nämna skador och defekter. Dessutom hade nån klåpare (säljaren kaske??!?) varit och skruvat i maskinen och bara gjort saker och ting värre. Avbrutna snäpplås och fel skruvar på fel ställen, så datorn satt knappt ihop.Strippade ner maskinen, lödde om strömkontakten på moderkortet som glappade, gjorde rent fläktar & kylflänsar, lagade en musknapp, limmade några plastsprickor (superlim rockar fett!) och satte ihop datorn igen.

Jag blir irriterad över den snåla och snikna konstruktionen av t.ex. musknappar på Acers budget-datorer (även om just denna dator säkert hade ett ganska högt nypris). Musknapparna har en liten "pinne" på undersidan som ligger mot och trycker på små mikrobrytare som är monterade på moderkortet. I mina ögon är detta helknasigt, för varje gång man använder musknapparna pressar man ner på moderkortet och utsätter det för helt onödig påfrestning.

Installerade sedan datorn med en fräsch XP, alla drivrutiner hittades hos Acer UTOM till LAN:et. Knasigt, men det är inte första gången Acer har dålig koll på vad som sitter i datorerna dom levererar. Googlade lite på device-numret, och fick träff på ett Broadcom 4400-kort. Det var åtskilliga Acer-ägare som haft samma strul, och som den hjälpsamme individ jag är länkar jag självklart till en lämplig hämtningsplats;

Broadcom 440x i flertalet Acer Aspire
PCI\VEN_14E4&DEV_170C&SUBSYS_00901025&REV_02\4&6B16D5B&0&08F0
http://www.broadcom.com/support/ethernet_nic/4401.php

Happy Hackin'

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar