onsdag 11 april 2012

Acer eRecovery med password

Köpte en Acer Extensa häromdagen. Visade sig att datorn hade sin recoverypartition intakt, och då är det ju självklart trevligt att kunna återställa maskinen till hur den såg ut när den först packades ur kartongen - och utan att tidigare ägares datasmuts ligger och skitar ner hårddisken.

Första kravet för att kunna köra igång en sk. eRecovery är att man tillåter detta i bios. Se till att D2D-recovery (eller liknande) är enablat.
För att komma in i recovery-dialogen trycker man <ALT> + <F10> medan datorn startar upp med Acer-loggan under POST.

Precis på detta vis gjorde jag med min nyinköpta Acer, men.... Den förbaskade återställningsrutinen kräver ett lösenord för att gå vidare. Tack för den!! Murphy smög sig på och utdelade ett njurslag när man trodde matchen var slut!

Hur troligt är det att jag som 2:a eller 3:e ägare känner till ett lösenord som matades in första gången maskinen startades upp. Hur troligt är det egentligen ens att förste ägaren skulle komma ihåg ett lösenord som kanske matades in för flera år sedan...

Det finns dock hjälp att få. Detta lösenord finns sparat i klartext på den dolda recoverypartitionen - vi ska bara klura ut ett sätt att läsa filen! Kan vara lite klurigt, och vi vill undvika att manipulera disken på något sätt.

Lösning. Boota maskinen på en live-CD av något slag. Jag körde på en gammal Ubuntu 8, men det går med andra versioner också. Recoverypartitionen hittas under /dev/sda1 men behöver monteras för att kunna läsas.

Det är innehållet i filen aimdrs.dat vi vill åt. Parametern PD är det magiska lösenordet! "skolka" är väl inte det första jag skulle provat.. :-) Hade förste ägaren knappat in ett tips till lösenordet hade det synts vid parametern HT.

Och medan jag skriver detta lilla inlägg har Acer'n stått intill och återställt sig.

Mr.Lödkolv v/s Acer Extensa: 1 - 0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar