torsdag 7 mars 2013

tonyswe


Kör ett inlägg som skiljer sig en aning från mängden. För första gången på flera år, och minst 500 affärer fick  jag ett negativt omdöme på Tradera häromdagen. Som de flesta av er vet kan man bara skriva nån kort mening som kommentar, så informationen man får plats med brukar vara tämligen bristfällig.

Jag gör ett försök att länka hit från Tradera, får se hur länge den länken får ligga kvar - och berätta om "Kalle-Pekka, the true story"..

Tradera är ju annars en alldeles förträfflig handelsplats. Som köpare har man ju möjlighet att välja vilka säljare man vill handla av, och ömdömessystemet är en mycket god hjälp när det kommer till att skilja ut seriösa säljare från lurifaxare. Som säljare har man däremot inte möjligheten att välja köpare. När slöddret börjat bjuda är det ofta försent att spärra dom och man tvingas slutföra affärer som på förhand är dömda att misslyckas.

Detta är vad som hände för några veckor sendan. Jag annonserade ut ett internt 3G-modem plockat ur en LG-laptop, modell R405. Modemet lockade köparen "tonyswe" att bjuda 360:- Dessvärre hade "tonyswe" ett rasande dåligt facit på sina senaste försök till affärer. 3 negativa av dom senast 8 skriker ju ut varningssignaler så det står härliga till...



Efter utskickat vinnarmail var det tyst några dagar, men så damp det in en förfrågan via en annan auktion jag hade ute. Det var en Kalle-Pecka Ebola som påstod att han skulle betala för modemet och få det skickat till sig eftersom vännen Tony (som stod för Traderakontot) var sjuk. Lite märkligt tillvägagångssätt, men jag fick mina pengar och modemet skickades som rek på önskemål från köparen.

Det var lugnt några dagar, sedan brakade det lös... Kalle-Pecka fick inte modemet att fungera i sin maskin, nån HP-laptop, ringer och härjar med HP-supporten som lär ha sagt att det inte funkar i hans laptop. Jag gör vad jag kan genom att maila över de drivrutiner som jag tror jag använt några år tidigare, då jag först installerat och testat dessa modem, plus en screencopy där jag kör min Dell med Win7 och Telias connect-monitor och modemet i fråga.



Kalle-Pekka låter meddela att han inte än nån nybörjare på detta med data. Minsann! Och visst kanske det är så. Men annars är min erfarenhet att ju mer någon låter påskina sin egen förträfflighet, desto större är både mindrevärdekomplex och bekräftelsebehov.

Det är ju vedertaget att en bild säger mer än tusen ord, och vi är ju alla nyfikna vad denna profilbild av Kalle-Pekka kan tänkas gömma...



Är det måhända en bild av en kompetent it-användare tro??? Eller är det en karikatyr på barbapappa med keps och glasögon, eller kanske rent av ett mumintroll... Jag har väldigt klart för mig vad det inte är iallafall...

Efter fler turer, och fler misslyckade installationsförsök är det plötsligt mitt fel att det inte fungerar. Tydligen var min formulering i auktionen så gravt missvisande att jag lurat stackars Pekka att köpa något han inte kunde använda. Jag klipper från annonsen;

"Sierra MC8775 Mini PCI-e - internt 3G-modem
Ursprungligen från en LG R405, men nyligen testad i en Dell Latitude E6410. Passar garanterat fler modeller som har ledig mini-PCI-slot, SIM-kortsläsare och framdragen antenn. Bör funka i merparten av Dell, Lenovos och HP's nyare business-maskiner.
Den LG-laptop som kortet ursprungligen satt i såldes av Telia. Skulle tro att kortet är låst till Telia, men skulle så inte vara fallet är det såklart bonus för köparen.
Emballerar väl. Antistatpåse och skumplast. Skickas med posten som brev efter betalning till konto i Nordea, eller Paylap. Avhämtning funkar såklart också."


För mig är det en självklarhet att den som är spekulant på denna förhållandevis udda komponent som ett internt 3G-modem faktiskt är, att man undersöker vilka förutsättningar som gäller tillsammans med den egna utrustningen. Och att detta görs innan man bjuder och köper.
Jag vet inte om Kalle-Pekkas uppenbart finska ursprung spelar honom ett språkligt spratt, men jag anser att ordvalet i annonsen ligger på en nivå att även en underbegåvad inte ska ha några svårigheter tillgodogöra sig budskapet. Men Pekka tolkar min beskrivning som att jag utlovar att modemet ska fungera i hans HP-laptop med Windows 7 - och själv gör han ingen research alls. Spännande. :-)
Han lyckas inte få drivrutinerna på plats, och det finns ju en mängd tänkbara orsaker till detta - jag misstänker att kompetensen hos brukaren väger tungt. Det går inte att köra Windows 7 med detta modem säger han väldigt principfast. Tusentals forumtrådar på nätet säger något annat, plus min egen skärmdump från samma Dell jag använt vid upprepade tillfällen då jag testat dessa Sierra-modem - inklusive Kalle-Peckas.

Har en lååång mailkonverstation för den som vill ha lite småskoj läsning - bara att höra av er...


Men nu ska vi inte lasta Kalle-Pekka mer för detta misstag, ty det blir ju så lätt bottennapp när man fiskar i den grunda änden av gen-poolen.

Happy bidding!

2 kommentarer:

  1. har du kvar mailkonverstationen läser jag den gärna en bit :)
    kan inte påstå att jag haft jättebråk med folk på tradera även fast jag redan lyckats få neg. o är inte ens uppe i 100 omdömmen..

    SvaraRadera
  2. Kenneth Andersson19 mars 2014 kl. 12:46

    Visserligen kan det kännas tråkigt att affärerna inte blir som man tänkt sig och man kan bli lite förbannad i sin frustration, men världen är full av konstigt folk. Det är lite underligt att du inte åkt på en polisanmälan med tanke på att du attackerar och namger en privatperson på detta kränkande sätt. Det är väl en tidsfråga innan det händer skulle jag tro.

    SvaraRadera